کلاش ها | کنلز موزیک



شاغلین و کارکنان و کارمندان

چند بار تا به حال به فکر افتاده‌اید: “این شغل مرا خواهد کشت”؟ واقعیت این است که ممکن است حق داشته باشید. شغل فرد، چه بد چه خوب، نقشی اساسی در سلامت روانی و جسمی او ایفا می‌کند.

منافع یا مضار متعددی که شغل می‌تواند برای سلامت فرد داشته باشد، را بررسی‌های گوناگون در سراسر جهان نشان داده‌اند.

بسیاری از مردان حسرت دوران بازنشستگی که در آن به استراحت، تفریح و مسافرت بپردازند، را می‌خورند، اما شاید به نفع‌شان باشند که پیش از پایان دادن به دوران کاری‌شان در این باره تامل کنند.

یک بررسی بوسیله پژوهشگران اتریشی نشان داد مردانی که زود بازنشسته می‌شوند، در معرض خطر بالاتر مردن پیش از ۶۷ سالگی هستند. بر اساس این پژوهش این پیامد را می‌‌توان به عادت منفی بهداشتی که مردان بازنشسته به آنها روی می‌آورند، مانند سیگارکشیدن، خوردن به شیوه ناسالم و ورزش نکردن نسبت داد.

ادامه دادن به شغلی که از آن متنفرید

ادامه دادن به شغلی که متنفرید نه تنها سلامت روانی بلکه سلامت جسمی شما را هم به خطر می‌اندازد.

پژوهش منتشر شده در جورنال “روابط انسانی” نشان می‌دهد که کارمندانی به خاطر الزامات یا نبود گزینه‌های شغلی مطلوب دیگر در سازمان‌ها باقی می‌مانند، با احتمال بیشتری نسبت به کارمندان دیگر ممکن است دچار مشکلات سلامت جسمی مانند فرسودگی، استرس و خستگی مفرط شوند.

ممکن است علت این باشد که فقدان پیوند عاطفی با یک سازمان، کار در آن سازمان بر اساس الزام به صورت نوعی ادای دین تجربه می‌شود- نبود خودمختاری فرد را در درازمدت از لحاظ عاطفی فرسوده می‌کند.

اضافه کاری

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید اندکی کار سخت هیچکس را نکشته است، اما پژوهش نشان می‌دهد که این گفته ممکن است درست نباشد.

یک بررسی در اروپا نشان داده است که اضافه کاری ممکن است برای قلب کارمندان ضرر داشته باشد. بر اساس این بررسی افرادی که دست کم ۱۰ ساعت در روز کار می‌کردند نسبت به افرادی که اضافه کاری نمی‌کردند، ۶۰ درصد بیشتر در معرض مشکلات مربوط به قلب مانند مرگ ناشی از بیماری قلبی یا حمله قلبی غیرمرگبار بودند.

رفت و آمد

یک بررسی که در جورنال BMC Public Health منتشر شده است، نشان می‌دهد کارگرانی که با اتوبوس، قطار یا ماشین به سر کار می‌روند، نسبت به آنانی که پیاده یا با دوچرخه به سرکار می‌روند، ممکن است بیشتر در معرض تاثیرات منفی بر سلامت‌شان باشند. این پژوهش نشان می‌دهد که کارگرانی که با وسیله نقلیه موتوری به سر کار می‌روند، موارد بیشتری از اختلال در سلامت عمومی را تجربه می‌کنند که به افزایش دوره غیبت آنها از محل کار می‌انجامد.

به طور کلی افرادی که از ماشین یا وسائل نقلیه عمومی برای رفتن به سر کار استفاده می‌کنند، در مقایسه افرادی که پیاده یا با دوچرخه به سر کار می‌رود (رفت و آمد فعال)، دچار استرس بیشتر، کیفیت خواب بدتر و فرسودگی بودند و با مشکلات بهداشتی بیشتری درگیر بودند.

چرت بعدازظهر

مانع شدن کارمندان از چرت زدن معمول در بعدازظهرها، کاری که در اغلب مشاغل انجام می‌شود، ممکن است به مشکلات قلبی بینجامد.

یک بررسی منتشر شده در حورنال “آرشیوهای طب داخلی” نشان داد که نیم ساعت چرت زدن در روز سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و به پیشگیری از بیماری مرگبار قلبی- عروقی کمک می‌کند.

بر اساس این پژوهش، مردان مشغول به کار، بدون توجه که شمار چرت زدن‌ها یا مدت آنها چقدر باشد، بیشترین سود را از این چرت‌زدن‌های کوتاه روزانه می‌برند، و نسبت به مردانی که چرت نمی‌زنند، ۶۴ درصد بیشتر در معرض کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

این پژوهشگران می‌گویند چرت زدن از طریق کاهش استرس ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد.

دوستان در محل کار

در حالیکه ثابت شده است که افرادی که زندگی اجتماعی فعال‌تری دارند، بیشتر عمر می‌کنند، این امر درباره کارمندان در محیط کاری نیز صدق می‌کند.

بر اساس پژوهش منتشر شده در جورنال Health Psycology کارمندانی به حمایت شخصی همکاران‌شان در محل کارشان اطمینان دارند، با احتمال بیشتری طول عمر درازتری خواهند داشت.

پژوهشگران سوابق بهداشتی بزرگسالانی را که در طول دو دهه به طور میانگین ۸٫۸ ساعت در روز کار می‌کردند، پیگیری کردند. افرادی که گزارش کرده بودند حمایت اجتماعی چندانی در محل کار ندارند، با احتمال دو برابر ممکن بود در طول این ۲۰ سال مرده باشند.

تملق گفتن از رئیس

تملق گفتن کارمندان از رئیس بسته به اینکه چگونه انجام شود، ممکن است به سلامت روانی آنان کمک کند یا به آن آسیب برساند.

یک بررسی منتشر شده در جورنال “مطالعات مدیریت” نشان می‌دهد حرفه‌ای‌های هشیار نسبت به سیاست‌های محل کارشان که از چاپلوسی برای رئیس‌شان به عنوان روشی برای تقویت موقعیت‌شان در اداره استفاده می‌کنند، ممکن است از استرسی در امان بمانند که کارمندانی که نسبت به رفتارشان در محل کار هشیار نیستند، تحمل می‌کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد که احساس طردشدگی که ممکن است به تنش شغلی، فرسودگی عاطفی و افسردگی بینجامد، را اغلب می‌توان استفاده هوشمندانه از مهارت‌های معاشرت در اداره خنثی کرد.

بیکاری درازمدت

خود داشتن شغل ممکن است برای سلامتی عاطفی فرد خوب باشد. یک پژوهش‌ اخیر درباره منافع روانی اشتغال و تاثیر بیکاری نشان داده‌اند که بیکاری درازمدت ممکن است باعث تشدید مشکلات سلامت روانی شود.

این بررسی نشان می‌دهد که افرادی که بیش از ۲۵ هفته در سال گذشته بیکار بوده اند، با احتمال بیشتری نسبت به افراد مشابه مشغول به کار ممکن است برای اولین بار مشکلات سلامت روانی را تجربه کنند.

هنگامی که افراد در معرض بیکاری درازمدت قرار می‌گیرند، به طور واضحی احساس می‌کنند که از استفاده از توانایی‌شان برای کسب معاش و مراقبت از خانوادهای‌شان درمانده‌اند و نگران آینده‌شان هستند.

کنار آمدن با انتقادهای منفی

حقیقت این است که برای هر کسی شنیدن یا خواندن نظرات منفی در مورد کارش، سخت است. شنیدن نظرات منفی در مورد کار یا اثر یک نفر، می‌تواند به راحتی به اعتبار و قدر شخصی فرد ضربه بزند و باعث ایجاد احساس بی لیاقتی دز فرد شود.

اگر کسی در مورد کار شما نظر منفی داد، به راحتی می‌توانید متوجه منظور او بشوید.

مسلما اکثر مردم با نیت بد و از روی دشمنی نظر بد نمی‌دهند. بلکه بیشتر کسانی که حتی نظر خوبی نمی‌دهند با هدف و نیت کمک به شما در جهت پیشرفت کارتان اینگونه اعلام نظر می‌کنند. البته اغلب کسانی که با این نیت مثبت، شما را نقد می‌کنند حتما لااقل به یک نکته مثبت کار اشاره می‌کنند زیرا قصد رنجاندن شما را ندارند بلکه می‌خواهند به تمام توانایی‌های بالقوه خود نایل شوید.

وقتی کسی انتقاد سازنده‌ای از کار شما می‌کند، اگر به آن با ذهنیت درست نگاه کنید می‌توانید آن انتقاد منفی را به نقطه نظری مثبت تبدیل کنید.

بیشتر مردم از روی بدخواهی و دشمنی کار شما را نقد نمی‌کنند، اما همانطور که هر قانونی استثنا دارد، کسانی هم هستند که از روی بدخواهی طوری رفتار می‌کنند که در دیگران احساس بدی ایجاد می‌کنند و انتقادات این آدمها معمولا به نیت ممانعت از پیشرفت و موفقیت دیگران است.

این نوع انتقادها احتمالا به علت این است که این آدمها هیچوقت در زنددگی خویش موفقیتی نداشته‌اند. به همین دلیل هیچگاه نباید توقع داشته باشید در قبال کارهای شما مثبت برخورد کنند.

در مواجهه با این انتقادات غرض ورزانه بهترین کار نادیده گرفتن آن است. همت خود را بر انتقادات سازنده بگذارید که ارایه کنندگان آن خواهان رشد و موفقیت شما هستند.

خود را با دیگران مقایسه نکنیم

آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس برخوردارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، به دلیل این است که همواره خود را با اطرافیان‌تان مقایسه می‌کنید. وقتی شما فضایل و کمالات، توانایی‌ها یا حتی اموال دیگران را می‌بینید و آنها را با عیوب و محدودیت‌های خویش مقایسه می‌کنید، باعث می‌شود که احساس نقصان و کاستی ‌کنید. بدین ترتیب حس “خود محترم شمردن” در شما آسیب می‌بیند و احساس بدبختی و تیره روزی می‌کنید.

اگر می‌خواهید دست از مقایسه کردن بردارید، باید ابتدا به این موضوع یقین کنید و اعتراف کنید که مقایسه کردن کردن اساسا کار درستی نیست. مقایسه کردن غلط است چون همیشه کسانی بهتر از شما یا در موقعیت و شرایط بهتر از شما وجود دارند. بنا بر این شما تا دست از مقایسه کردن بر ندارید و نپذیرید که موقعیت شما در زندگی به شرایط و موقعیت هیچ کس دیگر ربط ندارد، از زندگی راضی نمی‌شوید.

وقتی پیوسته در حال مقایسه کردن باشید،‌باعث می‌شود نسبت به کسانی که از شما موفق‌ترند یا شرایط بهتری دارند،‌خصمانه برخورد کنید. وقتی در مورد دیگران پیش داوری می‌کنید و بر اساس برداشت‌های خود آنها را از خود موفق‌تر می‌بینید، در واقع این موقعیت را فراهم می‌کنید که آنها از شما موفق‌تر باشند.

و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بر اساس عادت خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، بدانید که این عادت مقایسه، احساس ناامنی با خود به همراه دارد. چون شما احساس ناامنی می‌کنید گاهی فکر می‌کنید باید درارتباط با دیگران فضایل و کمالات خود را به رخ آنها بکشید. کسانی که هر آنچه را که انجام داده‌اند، هر کجا که رفته‌اند، هر چه که دارند را به رخ دیگران می‌کشند چندان شخصیت‌های دوست داشتنی ندارند و نمی‌توانند کسان زیادی را جذب کنند.

منطقا هم همه می‌دانند که مطلق بودن و کامل بودن غیرممکن است. برای اینکه احساس رضایتمندی و شادی داشته باشید، باید یاد بگیرید که این حقیقت را بپذیرید که شما موجودی کامل، مطلق و بی عیب نیستید. پذیرش این مطلب بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آرزوهای بزرگ داشته باشید یا برای موفقیت‌های بزرگ نباید تلاش کنید. بلکه در کلام ساده یعنی اگر شما توقع مطلق بودن داشته باشید، همواره ناامید می‌شوید.

افزایش روحیه کاری

توجه به رفتار سازمانی در تمامی سازمان‌ها پایه و اساس پیشرفت سازمان را تشکیل می‌دهد. پیچیدگی روابط انسانی در هر سازمان به ‌حدی است که نیروی انسانی بزرگ‌ترین و کارآمد‌ترین پدیده قابل بررسی برای حل و فصل بسیاری از دشواری‌هاست. برای ایجاد انگیزه در کارکنان بایستی عواملی که بر روحیه آنان تأثیر مثبت می‌گذارد را به درستی و به موقع به کار برد.

روحیه و انگیزه، ۲ عامل کیفی تلفیقی وجود انسانی است. مجزا ساختن روحیه از انگیزه‌های انسانی کاری غیر‌ممکن است؛ بدین‌ معنی که انگیزش، آدمی را از داخل وجود برمی‌انگیزد تا فعل یا انفعالاتی را از خود بروز دهد و روحیه حالت چگونگی شدت و یا ضعف اینگونه فعل و انفعالات را مشخص می‌سازد.

چگونه می‌توان به کارمندان انگیزه داد؟

ایجاد انگیزه در کارمندان از وظایف مهم مدیر به‌شمار می‌آید. ‌ارتقای عملکرد کارمندان، افزایش کیفیت کار و بازدهی آنان و ایجاد غرور از اهداف مهم مدیر محسوب می‌شود.‌ کارمندانی که در محیط کار به آنان انگیزه داده می‌شود، احساس غرور می‌کنند. من روند ۵مرحله‌ای موسوم به «سیستم غرور» را ابداع کرده‌ام که به مدیران نشان می‌دهد که چگونه می‌توان بازدهی را افزایش داد. با روش‌های زیر می‌توان در محیط کار انگیزه ایجاد کرد:

  • محیط کار خوبی را برای کارمندان ایجاد کنید
  • از تلاش‌های کارمندان قدردانی کنید
  • همه را در کارها دخالت دهید
  • توانایی در مهارت‌های فرد را افزایش دهید
  • کارهای کارمندان را به‌طور منظم ارزیابی کنید

نوشته شاغلین حتما بخوانند : آشنایی با برخی نکات مهم و رفتارهای شغلی اولین بار در کلاش ها. پدیدار شد.



Source link

درباره : کلش موزیک
آخرین مطالب ما